Forventningspress på høyere utdannelse?

Tror at en sunn fornuftig oppvekst hvor foreldre “ser” barna sine og ikke presser de mot et mål de selv ønsker er viktig.

Er selv oppvokst på en liten øy i nord, hvor jeg aldri har opplevd karrierepress, eller hatt venner som snakket om forventninger ang. skolevalg etc. Derimot ble jeg spurt hva jeg ønsket å bli når jeg ble stor 🙂

Nå fikk jeg barn tidlig og hadde nok å tenke på i en travel hverdag. Da jeg nermet meg 30, søkte jeg hudpleien i Mosjøen og fikk høre jeg burde søke et omsorgsyrke, for da ble jeg garantert sikret jobb. Merkelig i en alder av 30 å bli fortalt hva jeg burde bli ikke sant? Godt jeg var voksen og stolte veldig bra på min egen intuisjon. Hadde jeg vært 15 år, hadde det vært værre. Ungdommer i dag har det tøft og veiledning er bra det, men press er noe annet.

I større byer er det mye mere snakk om en høy og god utdannelse og det merket jeg veldig godt, da jeg startet pendlingen min til Oslo i 1999. Jeg husker jeg tenkte med meg selv, hva i f…….og syntes synd på de som ikke satte pris på alle yrker i samfunnet. De må faktisk fylles de også for at DU skal ha det bra.

Jeg har aldri tenkt tanken på at mine tre år på vg.skole ikke har vært like mye verdt som en seks års utdannelse på høyskole. Kos deg med den veien du ønsker velge i studier til jobb, da yter man det beste og beholder gleden i livet.

Veldig gla jeg har fulgt min vei og at ungene mine har fått følge sin.

Noe å tenke på 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg