Powerdrift på TV?

Når begynte jeg å interessere meg for powerdrift? Ja jeg har jo ingen særlig store interesser generelt foruten jobben min,  venner og familie, så da Bettina fikk seg kjæreste, måtte jeg jo se litt på Fredrik Øksnevad`s store lidenskap og “hobby”. Har aldri sett han kjøre, men får vel sjansen en gang! 🙂 Trenger litt fart og spenning utenfor jobben min, så dette kan jo være noe som setter nærvene mine i høyspenn? 🙂

Hva er Drifting: Drifting er en motorsport som benytter seg av kjøreteknikken ved samme navn. Denne teknikken går ut på å få bakhjulene til å miste grepet mot underlaget, slik at bilen spinner gjennom svingene, samtidig som sjåføren kontrollerer denne bevegelsen (Sladding). Med andre ord kan det sies at Drifting er kontrollert sladding.

Drifting har i flere år vært populært i Norge, men først sesongen 2007 ble det startet en norsk driftingserie, Drift Battle. Midtveis i sesongen startet flere sentrale utøvere nok en serie, Powerdrift, og samtidig endret Drift Battle navn til DriftGP. Sesongen 2007 ble det kjørt løp i både DriftGP og Powerdrift, og en rekke utøvere konkurrerte i begge serier. Regelverket for drifting i Norge er underlagt Norges Bilsportforbund.

Moderne drifting startet som en kjøreteknikk i All Japan Touring Car Championship for over 30 år siden. Føreren Kunimitsu Takahashi ble kjent for en kjøreteknikk hvor han traff apex (det punktet hvor bilen er nærmest det innerste punktet i en sving) i høy hastighet, og deretter drifte gjennom svingen, og på den måten opprettholde en høy hastighet. Dette sørget for at han vant flere mesterskap, og fikk horder av fans som likte synet av rykende dekk.

Meld dere inn på facebookgruppen PowerDrift – Norwegian Drift Series om du er nysgjerrig på motorsporten.

PS! Fredrik trenger sponsorer og selv er jeg en av dem 🙂 tro det eller ei!! Kan også nevne at Fredrik  “Freddox” er en av norges beste innen Drifting, så det er bare å kontakte han på mail: [email protected]

Klem fra tante SOL 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg