Kurs i fjerning av tatoveringer!

I dag var jeg på kurs i fjerning av tatoveringer, noe som er et veldig aktuelt tema. Jeg ble invitert av Scanex som er leverandør av maskiner for medisinsk bruk. Norges fremste hudleger var til stede og lasermaskinen Fotona QX MAX som ble presentert og ikke minst demonstrert, imponerte meg som dem. Jeg liker å holde meg oppdatert på det som tilbys på markedet, ikke bare for min egen skyld, men også for kundene mine. Jeg ønsker å svare dem så godt jeg kan på spørsmål om behandlinger jeg får og dem er det mange av i løpet av et år.

Fjerning av tatoveringer har fått et frynsete rykte og mange føler de ikke har fått en bra nok behandling, forståelig, da de fleste lasere som er på markedet i dag ikke er tilstrekkelig gode nok. Man oppsøker ikke en hudpleiesalong når en slik behandling skal utføres. Medisinske lasere koster mye og da skal man vite hvem sjåføren er. Hudleger og medisinsk personell er de man kontakter når tatoveringer skal fjernes. Jeg har henvist til Dr.Langeland i flere år når jeg får spørsmål om tatoveringer da han er en av landets fremste eksperter på området.

Slik ser tatoveringen ut før behandling med laseren Fontana QX MAX.

Scanex hadde besøk fra Sverige, nærmere bestemt Växjö av Hudlege Tore Nilsen og sykepleier Kristina som utførte behandlingene med laseren. Fantastisk dyktig dame som har spesialisert seg på området. Her ser dere hvordan tatoveringen forandres under behandlingen og ser ut som en godt stekt fleskesvor. Laseren gir ingen arr i vevet og er derfor revolusjonerende ved riktig bruk.

Det ferdige resultatet etter laserbehandling for å fjerne tatoveringen. Imponerende. Ikke gjorde det vondt heller, da hun ble bedøvd med emla før inngrepet.

Området ble smurt med en krem og et beskyttelsesplaster ble lagt på. Etter 2 dager kan det fjernes og hun kan dusje og leve som vanlig 🙂 Det bør gå 6 uker mellom hver behandling og det kreves fra 4-10 behandlinger før resultatet er tilfredstillende, altså før tatoveringen er vekk. Jeg fikk se mange bilder og eksempler under kurset og resultater etter kun 4 behandlinger er forbausende bra. Scanex liker å være på den sikre siden med GOD margin og sier fra 5-20 behandlinger. Man kan aldri love at tatoveringer fjernes 100%, men har ikke sett eller hørt om lignende resultater som det jeg har vært vitne til i dag. Gledelig nyhet 🙂

Denne tatoveringen hadde allerede fått 4 behandlinger med en annen laser og behandler i Norge og ingen reduksjon. Ikke rart man tviler på om tatoveringer kan fjernes? Mange kaster regelrett bort pengene sine.

Kristina i sving med laseren for å sprenge vekk pigmenter.

Like etter behandling med laser. Denne modellen fikk en litt mildere behandling, da hun hadde tatt sol før hun kom. Man skal helst ikke han vært i solen før en behandling, da huden skal ha sin naturlige farge. Laseren får problemer med å scanne fargepigmentene i tatoveringen ved brun hud. Nå var dette på undersiden av armen så det gikk greit.

Christina viser hvordan maskinen fungerer og vi måtte alle ha spesialbriller på for å beskytte øynene under behandlingen/demonstrasjonen. Maskinen kommer fra Slovenia og Fotona har vært leverandør for det amerikanske forsvaret for lasersiktemidler i mange år, DET sier kanskje ikke så lite om standarden. Interessant. Maskinen ser litt kjedelig ut, men er den sterkeste som kan fås på markedet og gjør absolutt jobben sin 🙂

Dr. Tore Nilsen (en av sveriges fremste hudleger), meg og Frode Sitter fra Scanex. Jeg har hatt en meget interessant dag sammen med en faglig sterk gjeng hvor fakta og informasjon om tatoveringer og ikke minst permanent makeup gav meg nyttige referanser.

Hudlege Dr.Tore Nilsen `s webside har nyttig informasjon. Scanex Medical Systems AS selger tatoveringslaseren og har mye interesant for dem som ønsker holde seg oppdatert på det beste av medisinsk utstyr på markedet, eller kanskje investere i noe som virkelig funker!!

Hudlege Tore Nilsen`s spesialområder er injektionsbehandlinger med fillers (han var med på de kliniske studiene som fikk Restylane godkjent i Europa i 1996 og har värt lärer for mer enn 200 leger i injeksjonsteknikk etc) samt hudlaserbehandlinger.
 
Jeg skal IKKE fjerne tatoveringer med laser bare så det er sagt, det overlater jeg til ekspertisen 😉 Når det gjelder permanent makeup er det ikke mange som ønsker røre feilpigmenteringer med lasere. Dr.Tore Nilsen sier konsekvent NEI til ulykkelige personer som har fått utført feilpigmenteringer. Ansikter er noe de er forsiktige med. Det er derfor viktig at de som ønsker permanent makeup er nøye med hvem de velger. Gjør litt research og spør deg om og ikke minst be om bilder av resultater. Man reiser ikke utenlands for å få gjøre impulsive behandlinger som er i ansiktet.

Jeg kan rette opp noe, men de som tror at det blir helt perfekt tar feil. Jeg er nøye med hvem jeg vurderer for oppretting og kan ikke utføre mirakler, selv om de jeg har hjulpet blir fornøyde. Jeg liker å gjøre arbeider fra grunnen av og små justeringer underveis er hyggelige utfordringer. Ripar Cover Makeup er derfor noe de fleste medisinske klinikker skulle hatt inne 🙂 DET er medisinsk makeup på høyt nivå.

Jeg fikk sitte på med Marianne Jægtvik ved Ellipse Klinikken til kurset og vi avsluttet dagen på Waynes Coffee med deilig kaffe og kaker 😉  Flott dag og mye inspirasjon!!

11 kommentarer
    1. Jeg har selv vært hos Hudklinikken etter å ha blitt anbefalt det, men forandringen syntes minimalt etter 5-6 behandlinger – ikke minst måtte jeg mase meg til lokal bedøvelse til tross for at jeg hadde hatt på Emla-krem, og tatoveringene fikk vann-blodblemmer :/
      Byttet til Topp til Tå studioet og laseren som brukes der er fenomenal!
      Behandlingen kjennes, men mer ubehagelig enn vondt, og forandringen synes så utrolig godt.
      Man blir hvit rett etter behandling som over her, men etter halvtime-time går det bort, kanskje litt smårød et par timer. Ikke noe ubehagelig eller vondt i ettertid, bare mens det står på.

    2. Kan Fotona QX MAX ta alle farger? Jeg vet det er noen lasere som sliter med blå og grønn blant annet, er det det samme med Fotona QX MAX ? Er det noen klinikker i Norge som bruker denne laseren? 🙂

    3. Hvis tatovøren har tatovert litt for dypt og det er kommet arr i tatoveringen, kan den forsatt fjernes? Når den er borte, går det an å tatovere over der igjen? Dumt spørsmål kanskje, men jeg vil ha samme motiv, bare gjort av en mer profesjonell

    4. Anomym:

      Der vil jeg tro går an, men sjekk med et tattoostudio om det er kropp du mener. Tenker de må vurdere skadeomfanget først.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg