Jeg opplever grønn og evig kjærlighet! :-)



Stakk innom min yndlingsbutikk på Majorstua, den vakre blomsterbutikken som ligger på hjørnet midt i Bogstadveien. Jeg har lenge gått og sett på de vakre oliventrærne i vinduet ut mot gata. I dag klarte jeg ikke å motstå fristelsen og kjøpte et i pur glede. Kan man forelske seg i grønne planter? ….svaret er JA. Har allerede et appelsintre som jeg kjøpte i fjor våres og som har gitt meg masse glede allerede. Nå håper jeg at oliventreet trives hos meg det også 🙂

Her er min lille grønne oase i stua mi 🙂 Jeg må teste ut om oliventreet trives og investerte i det minste av dem. Appelsin og oliventre skal egentlig stå ute om sommeren og siden jeg ikke har hage eller veranda må jeg gjøre det beste ut av det. Oliven vil jeg kanskje ikke oppleve å få på treet mitt i min levetid, men da skal ungene få arve det av meg 😉

Oliventrær trives best i kalkholdig jord, spesielt i skråninger, knauser, klipper og kystområder med kalkstein. De takler tørke også, takket være deres robuste og utstrakte rotsystem. Oliventrær kan leve usedvanlig lenge, gjerne opp til flere århundrer, og kan holdes produktive under hele livsløpet forutsatt at de behandles jevnlig og beskjæres på riktig måte.

Selve treet gror meget sakte, men over lengre tid kan det likevel få en kraftig og bred stamme. A. P. de Candolle registrerte et på over 10 m i omkrets. Høyden overgår sjelden 15 m, som regel på grunn av stadige beskjæringer. Det gule eller lys grønn-brune treet får ofte striper med en mørkere fargenyanse. Disse er harde og finkornet, og verdsettes høyt av tømrere.

På wikipedia kan du lese ALT om oliventreet mitt 🙂

 

8 kommentarer
    1. Istedenfor og reklamere for bloggen din på bloggshout på blogg.no så vil Jeg tipse deg om at du kan også reklamere for din på bloggforumet bloggtalk . Info du kan lage profil med linken i bloggadressefeltet!
      Mvh.
      Jonas / bloggtalk info

    2. Jeg bruker olivenbladekstrakt som kosttilskudd. Det har gjort underverker for immunforsvaret mitt. Har ikke vært syk på 8 måneder – det er ganske mye for en som “alltid” blir syk minst én gang hver vinter.

    3. Elsker grønne planter, og nå har jeg lett og lett…og så har du dem! Hva heter de to du har mellom oliventreet og appelsintreet??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg