Fin liten fyr som jeg før fryktet :-)



Dette er et av mine barndoms innsekter som skremte meg. Øyenstikker eller ørsnil som den ble kalt….vet ikke hva som brukes mest. Vi ble fortalt at den gikk etter øynene for å stikke dem ut, eller la egg i øregangene. Googlet den i dag og kunne få bekreftet mytene på wikipedia. Navnet Ørsnil er fra nord-norge.  I dag synes jeg de er vakre, men ikke så ofte jeg ser dem lengre. På Risvær ser jeg dem nesten hver dag og de høres ut som en liten småfugl der de flakser omkring. Vi har en kjellerdør hvor jeg har observert den et par ganger, hvor den har sittet og kost seg i sola lengre perioder. Tre arter er fredet og jeg lurer på om denne kan være den Grå Torvlibelle? Men av bildet har den ikke så mange prikker på bakparten som den som er her. Uansett har vi sannelig celebert selskap i bakhagen som jeg vet å verdsette i godt voksen alder.

PS! Øyenstikkere er totalt ufarlig for mennesker og kan ikke engang stikke, altså helt harmløse 🙂 …men den er et rovdyr som lever av å spise andre innsekter.

Larvestadiene er i vann, som rovdyr, blant annet av larver av steinfluer, vårfluer og døgnfluer. Hos larvene (eller nymfen som den også kalles) danner underleppen (labium) en spesialisert fangstmaske. Den som kan skytes frem lynraskt, og er svært nyttig når larven er på jakt etter noe å spise. Larvene kan ta bytte som er større en seg selv.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg