Problemer med acne og uren hud? Sjekk ut!!

ellipselogo7533ec

Hei, jeg heter Marianne Jægtvik og er kvalitets- og opplæringsansvarlig på Ellipse Klinikken.

For noen uker siden gjesteblogget jeg litt her etter oppfordring fra Sol, for å fortelle litt om pigmentflekker. I dag skriver jeg litt om acne.

Uren hud, eller acne som det også kalles, er en utbredt sykdom som kan ramme både gutter og jenter i alle aldre. Det finnes alt fra de som kun har litt urenheter og talgpropper, til tenåringskviser og mer alvorlig cystisk acne.

Acne kommer av en kombinasjon av overproduksjon av talg og hormonell påvirkning. Hormonelle forandringer oppleves for eksempel i tenårene, ved graviditet, ved endringer i bruk av p-piller og andre hormonelle prevansjonsmetoder, og av og til ved økt treningsmengde.

Acne er en hudsykdom som vanligvis går over av seg selv. Den er vanskelig å kurere, men det finnes gode metoder for å holde kviser i sjakk, redusere utbrudd og minimere kjedelige bivirkninger som arr og pigmenteringer. Mange har prøvd utallige kurer av antibiotika og sterke a-vitaminpreparater. Slike medikamenter virker ofte, men kan ha mange bivirkninger.

før acne

etter acne
Før og etter N-Lite laser og Jan Marini

Med mange års erfaring har Ellipse Klinikken svært gode resultater ved behandling av acne. Vi bruker en kombinasjon av N-Lite laser eller IPL, peeling og vår medisinske hudpleieserie Jan Marini.

N-Lite laser er en pulset fargestofflaser som ikke skader huden. Den er varm, men ikke smertefull og gir vanligvis ingen sår eller merker. Laseren virker på flere måter. For det første vil laserlyset trigge produksjon av kollagen som tilheler såre og betente acne. Ved gjentatte behandlinger vil også kollagenøkningen redusere fine linjer og rynker og hjelpe på mindre arr. Videre frigjøres det oksygen under behandlingen. Oksygenet dreper de anaerobe bakteriene som er med på å forårsake acne. Til slutt vil laseren også innskrenke blodtilførselen til talgkjertlene slik at de produserer mindre olje og talg.

før acne 2

etter acne 2
Før og etter N-Lite laser og Jan Marini

Laseren har en effekt som varer i gjennomsnittlig 3-4 måneder. Gjentatte behandlinger vil i mange tilfeller gi en lengre og mer varig effekt.

nlite laser
N-Lite laser

En av de viktigste tingene man kan gjøre selv er å bruke gode hudpleieprodukter. Den største feilen mange gjør er at de oppfatter acnehud som veldig sensitiv, og dermed velger produkter som er veldig milde og ikke inneholder noe særlig med aktive virkestoffer. Resultatet er at det skjer svært lite. Mange oppfatter også huden sin som fet og lar være å bruke fuktighetskrem, med det resultat at huden selv produserer mer talg for å kompensere for mangelen på fukt.

janmarinilogo

Gode, medisinske hudpleieprodukter spesielt tilpasset hver enkelt er helt nødvendig. En kombinasjon av en god rens, AHA syre, god fuktighetskrem og solfaktor er et godt sted å starte. For enkelte kan også produkter som inneholder benzoylperoksid gi svært god effekt. Det er lite poeng i å bruke penger på laserbehandling dersom man ikke tar vare på huden før og etter, derfor vil hudpleieprodukter inngå i enhver behandling.
Jan Marini kan du lese mer om her: http://www.ellipseklinikken.no/index.php?site=default/566/595/567/599

bannerproducts
For de som har hatt acne tidligere og sliter med arr og ujevnheter finnes Fraxel laser som kan gi svært gode resultater på acnearr.
Les mer om fraxel her: http://www.ellipseklinikken.no/index.php?site=default/566/595/567/597

Skulle du ha spørsmål kan du skrive det inn på bloggen til Sol, så skal jeg forsøke å svare. Du kan også ringe en av Ellipse Klinikkens avdelinger direkte og avtale tid til konsultasjon. Gi gjerne Sol tilbakemelding dersom det er noe annet du ønsker jeg skal informere litt mer om.

Håper dette var nyttig
Klem Marianne

Forresten: Ellipse Klinikken har avdelinger i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Tønsberg, Stockholm og Århus.
Telefonnumre og kontaktinformasjon kan du finne her: http://www.ellipseklinikken.no/index.php?site=default/563

 

9 kommentarer
    1. Moren til bestevenninnen min jobber på ElipseKlinikken , men jeg lurer på noe ; Hva gjør egentlig de som jobber der ? 🙂
      Man får jo fort rynker og sånt, men er det bare det ? 🙂

    2. Jeg ønsker å gi leserne mine interessant info skrevet av profesjonelle 🙂 Da vet dere at dere får riktige opplysninger til enhver tid. Hvis noen har et tema eller en sak de ønsker å videreformidle på bloggen min, kan de spørre om å få poste hos meg!

      Mvh Sol

    3. Hei Kine.

      De som jobber på klinikken er autorisert helsepersonell, stort sett sykepleiere. Vi gjør hovedsaklig behandlinger med lasere og injeksjoner for hårfjerning, behandling av sprengte blodkar og pigmenter, acne og arrbehandling. Vi har rynkereduksjon og hudforbedring med laser, Botox, Restylane og peelinger og tilbyr også tannbleking utført av egne tannpleiere.
      Mvh Marianne

    4. Jeg er ikke så gammel, men har slitt med kviser i en 4 år nå.
      Godt på div. kurer og kremer, og dette har vist resultat, men har falt tilbake et par måneder etter jeg sluttet.
      Jeg er nærmer meg 14, og har hatt kviser siden jeg ca. var 9 år gammel.
      Gått på salver som Differin, og div andre på D. I tillegg har jeg gått på Tetracycliner, og får låne Dalacin når jeg er aldeles ille.
      (Stefaren min som låner det til meg, i og med at han selv har et ekstremt ille tilfelle av acne)
      Jeg bare lurte på om det er noen produkter som kan hjelpe meg?
      Noe sminke det er å anbefale?
      Føler at det er blitt bedre, men foundation og pudder som er tilpasset huden min sklir av, gjør meg rød og legger seg i porene.
      Noen tips som hjelper litt til?
      På forhånd takk

    5. Ta kontakt med Ellipseklinikken når det gjelder hudprobleme dine, de er eksperter på dette. Jeg vet ikke hvilke produkter innen makeup du har prød ut tidligere, men jeg ville testet ut mineral makeupserien i.d. Den får du kjøpt hos hudpleieklinikker/salonger og er meget hudvennlig. De legger gjerne en makeup på deg for å finne riktig farge, samt gi deg tips og veiledning om hvordan du skal bruke den.

      Mvh Sol

    6. Hei Kine
      Det beste er selvsagt om du kommer inn til en konsultasjon slik at vi kan se på deg. Skal du likevel ha noe å begynne med må du starte med god hudpleie, helst en medisinsk serie. Vi anbefaler jan Marini som vi bruker selv. De har blant annet en pakke som kalles Teen Clean som er spesielt tilpasset ung acne hud. Når du har gått på tetracykliner er det viktig at du bruker solbeskyttelse hver dag og en god fuktighetskrem i tillegg. Ellers er det viktig å rense huden godt og gjerne fjerne sminken når du er hjemme så huden får puste. Mineral make up er mye bedre en foundation som gjerne tetter porene. Husk å desinfisere evt. make up kost hver dag da acnebakteriene lett fester seg på denne.
      Ring oss gjerne dersom du trenger litt mer informasjon. Du finner telefonnummer til alle klinikker på linken.
      Mvh Marianne på Ellipse Klinikken

    7. Hei! jeg har ikke spesielt problemer med huden min men jeg merker at jeg får mer og mer urenheter. det er ikke noe som plager meg veldig men jeg liker å ta vare på huden min og det er også viktig for meg å ha ren hud. ville en laser behandlig hjulpeet meg å fa helt ren hud når jeg bare har litt urenheter og småkviser fra før av. kvisene er spesielt i t-sonen.
      Mvh Mia

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg